Door Wilco Bos op 28 februari 2015

Samen optrekken voor intercitystop

“Samen zorgen we ervoor dat Harderwijk een intercitystation wordt”, aldus Peter Kerris, lijsttrekker van PvdA Gelderland. Samen met PvdA Tweede Kamerlid Duco Hoogland en oud-wethouder en kandidaat statenlid Laurens de Kleine toverde hij station Harderwijk symbolisch om in een Intercitystation. Het blijft echter niet bij een bord.

Zowel de Harderwijkse als de Gelderse PvdA wil inzetten op een keervoorziening en derde spoor in Harderwijk. Met een dergelijke voorziening kan de intercity vanuit Amersfoort Schothorst doorrijden naar Harderwijk. Lijsttrekker Peter Kerris wil deze voorziening inzet maken van de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie in Gelderland.

Ook Rob van Muilekom, lijsttrekker voor de PvdA in de provincie Utrecht steunt dit plan: “De Utrechtse PvdA wil dat zo veel mogelijk mensen gebruik maken van de fiets of het openbaar vervoer, niet alleen in onze provincie, maar ook daarbuiten. Daar horen goede, adequate stations bij, ook voor Harderwijk, en een goede, snelle en frequente treinverbinding tussen het noorden en het midden van het land. Dat maakt het aantrekkelijk voor mensen om de trein te nemen in plaats van de auto en in de file te belanden”

Tweede Kamerlid Duco Hoogland gaat schriftelijke vragen stellen aan staatssecretaris Mansveld over de status van station Harderwijk. Een recente studie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat zien dat de capaciteitsproblemen op het traject Harderwijk-Utrecht alleen maar toenemen. Duco Hoogland dringt daarom bij de staatssecretaris aan op snelle verbeteringen op dit traject.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft