Door Laurens de Kleine op 19 mei 2016

Harderwijk Wereldstad!

Wat een mooie kop weer in onze regionale dagblad De Stentor: Harderwijk wil ‘Barcelona van de Veluwe worden’. Het is maar goed dat de editie alleen verspreid wordt in onze regio want elders lachen ze zich een kriek. ‘Wat wil Harderwijk?’, hoor ik ze in Scheveningen, Zandvoort Amsterdam en Rotterdam fluisteren. Harderwijk wil ‘het Barcelona van de Veluwe worden!’, schrijft de krant daar. Maar alle gekheid op een stokje. Ambities hebben is prima, dromen mag ook maar graag wel een beetje met de voeten op de grond. Dat we met elkaar nadenken over de toekomst van onze stad, is voor de PvdA en voor mij als raadslid een belangrijke reden om me in te willen zetten voor ‘ons Harderwijk’.

Maar het lijkt er op, nu we wat miljoenen te verdelen hebben, dat we iets over de top gaan. Laten we eerst eens kijken welke zaken er in de gemeente eerst bij de kop gepakt zouden moeten worden. Gelukkig lees ik ook in diezelfde krant dat er een oplossing gaat komen voor de geluidshinder langs de A28. Althans, wethouder Teeninga gaat provincie en Rijkswaterstaat lokken met een paar miljoen euro om het probleem op te lossen. Lijkt me geen slechte prioriteit. Het zorgen voor een extra impuls voor het bouwen van goedkope en sociale woningen is er ook zo eentje. Maar daar heb ik nog niks over mogen vernemen. Ook de bestrijding van armoede en belangrijker nog, het voorkomen van armoede zou een hoge prioriteit moeten krijgen. En dan de werkgelegenheid stimuleren en zorgen dat kwetsbare mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, hoe is het daar mee. Al lang roepen wij om daar extra te gaan investeren. Waarom? Omdat we vinden en ik dus ook, dat het hebben van werk en vooral het in je eigen inkomen kunnen voorzien, een belangrijke geluksfactor is voor mensen. Je hoort er weer bij.

Het VVD sausje dat je zoveel mogelijk prikkels moet inbouwen voor mensen met een uitkering om aan het werk te gaan, kun je niet op iedereens bordje smeren. Zorgen voor werkgelegenheid en het liefst ondernemingen die het karakter van een sociale onderneming hebben werkt in mijn ogen veel beter. Maak de grondprijzen voor bedrijven die ook met een sociale doelstelling werken een stuk aantrekkelijker. Het mes gaat dan aan diverse kanten snijden. Meer bedrijvigheid en meer mensen aan het werk die nu aan de kant staan! En ook wordt Harderwijk als woonstad dan nog aantrekkelijker. (Mits het Theater blijft natuurlijk .)

U leest het. Voordat we het ‘Barcelona van de Veluwe’ gaan worden, gaan we eerst geld uitgeven waar onze inwoners echt belang bij hebben:
‘Help armoede Harderwijk uit!’. Werk hebben is daar een belangrijke remedie tegen. En de Jan Schaefer ‘in geouwehoer kun je niet wonen’ uitspraak moeten we uit de kast halen om de sociale woningbouw in onze mooie Hanzestad hoog op de agenda te zetten en extra woningen te realiseren. De Partij van de Arbeid Harderwijk wil die kant op. Doe u met ons mee?

Laurens de Kleine

Laurens de Kleine is geboren in Ermelo, 38 jaar samen met Henriette en heeft samen met haar twee 2 kinderen. Matthijs, een 24-jarige student Economische Geografie aan de Universiteit van Utrecht en Robin, een 21-jarige student Social Studies aan de Hogeschool van Utrecht. Laurens heeft in Driebergen zijn opleiding gevolgd aan Hogeschool (voorheen Sociale Academie)

Meer over Laurens de Kleine