Starters in de kou

door Wilco Bos op 29 april 2017

Geen sociale woningbouw in de wijk. Met dat uitgangspunt is de prestigewijk Waterfront gebouwd. En tegen de eigen woonvisie in lijkt het Harderwijks college dat uitgangspunt nu ook toe te gaan passen op het nieuwste stukje Drielanden: Harderweide. Blijkbaar horen goedkopere huurwoningen geen onderdeel meer te zijn van nieuwe wijken. En dat terwijl gevarieerde wijken een stad levendig en ook leefbaar maken. Je voorkomt dat je toekomstige achterstandswijken bouwt.

“In de gesprekken tussen woningbouwcorporaties, de marktpartijen en de gemeente is geen overeenstemming bereikt over de bouw van 54 sociale huurwoningen in Harderweide”. Zo stond het mooi in de krant. En daarom komen er om precies te zijn nul. Bijzonder eigenlijk, dat er blijkbaar van tevoren geen afspraken zijn gemaakt. Heeft het college liggen slapen? Of is de 15% sociale woningbouw uit de woonvisie niet zo belangrijk?

Op dit moment moet je in Harderwijk ongeveer acht jaar wachten voordat je een betaalbare eengezinswoning kunt huren. Acht jaar! En dat neemt op deze manier alleen maar toe! Hoe gaan we ervoor zorgen dat onze kinderen straks in Harderwijk blijven kunnen wonen? Dat gescheiden echtparen in dezelfde woonplaats kunnen blijven wonen? Met steeds minder vaste contracten kan immers niet iedereen een woning kopen. Harderwijk had ooit startersleningen om het kopen voor starters makkelijker te maken, maar ook dat is afgeschaft. Niet omdat het niet werkte. Maar omdat het college zich op andere groepen wilde richten.

En zo staan starters in Harderwijk in de kou. En dat kan anders! Zet meer vaart achter het bouwen. Zorg voor voldoende goedkope huurwoningen én koopwoningen. Voer de startersleningen weer in. Zorg voor mooie gevarieerde wijken, en investeer daarin ook in meer dan alleen maar in huizen. Kijk naar creatieve oplossingen als tiny houses en ombouwen van kantoorpanden. Kortom: doe iets! In plaats van vergeten afspraken te maken.

3 Responses to “Starters in de kou”

1. Vera schreef:

Ik vraag me al een tijdje af :Waarom bouwen we niet gewoon 30000 ( is zomaar een getal) huizen. Geld is er, mankracht is er. Houdt iemand dit tegen? Wie weet hier het antwoord op? Ik hoor het graag.

2. student schreef:

als 20 jarige sta ik nu 2 jaar ingeschreven bij de woningbouw verening. sinds vorig jaar probeer moet er ‘contributie’ betaald worden omdat je in de wachtrij staat, en dat vanwege de fusering van wooncorporaties in de Veluwe. het is van de zotte! ik probeer overal een kamer te vinden in de omgeving van Harderwijk maar er is haast geen woonruimte te vinden en als die er wel zijn, dan zijn de huurkosten zo hoog dat het voor mij als student niet te betalen is. ik wil uit mijn ouderlijk huis omdat ik me persoonlijk verder wil ontwikkelen als zelfstandig volwassen maar, dan wel in me eigen stad.. zonder positieve vooruitzichten van de gemeente Harderwijk, zal ik later noodgedwongen moet verhuizen naar een ander stad omdat de gemeente Harderwijk liever belangen ziet in woningen wat voor starters en jongeren niet te betalen is. de nood is hoog en ik spreek niet alleen namens mezelf maar ook namens anderen die met het zelfde dilemma zitten.. hoop dat de PVDA iets kan doen aan dit probleem.

3. Marjan schreef:

Ja, en dan nog het feit dat kinderen die ongeveer, plusminus wel meetellen voor je toeslagen en zich nog niet financieel redden en als beloning tellen ze wel mee in het gezinsinkomen, wat betreft de toeslagen. Dubbel in de problemen