Door Laurens de Kleine op 17 juni 2021

Eindelijk sociale huur in Waterfront

De noodzaak van het bijbouwen van betaalbare woningen lijkt eindelijk breed doorgedrongen te zijn in de raad. Waar eerdere voorstellen van de PvdA om sociale huur in Waterfront te realiseren steevast werden afgestemd door de coalitie, kwam daar afgelopen raadsvergadering ineens een opening in.

PvdA raadslid Laurens de Kleine: “De gemeente kiest er de afgelopen jaren steevast voor om weinig of geen sociale huur te realiseren in nieuwbouwwijken. Op de lange termijn worden de problemen daarom alleen maar groter, omdat in deze wijken ook gezinnen komen wonen, waarvan de kinderen later weer een woning nodig hebben.

In de raadsvergadering van 27 mei pleitte De Kleine daarom al voor het opnemen van sociale huurwoningen in het ontwikkelplan van fase 3 van Waterfront. Hij wees de andere partijen hierbij ook op het recent door de gemeente Harderwijk uitgevoerde woningbouwonderzoek, waaruit bleek dat de wachttijd voor een sociale huurwoning de 10 jaar inmiddels al voorbijgegaan is.

Deze woorden bleken deze keer niet aan dovemansoren gericht. Samen met de VVD en Harderwijk Anders is een amendement opgesteld om 25 sociale huurwoningen op te nemen in de plannen. CDA en ChristenUnie gaven aan dit een slecht idee te vinden, maar ondanks de tegenstem van deze partijen haalde het voorstel gelukkig toch een meerderheid.

Daarnaast is samen met onder andere Harderwijk Anders een motie ingediend om nog eens ruim 150 extra betaalbare woningen in Waterfront te bouwen. Hiermee hopen te partijen samen een bijdrage te leven aan het terugdringen van de wachtlijsten. Helaas staken de andere coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie, samen met oppositiepartij D66 hier een stokje voor, waardoor het vooralsnog helaas bij een klein aandeel betaalbare woningen in Waterfront blijft.

Laurens de Kleine

Laurens de Kleine is geboren in Ermelo, 38 jaar samen met Henriette en heeft samen met haar twee 2 kinderen. Matthijs, een 24-jarige student Economische Geografie aan de Universiteit van Utrecht en Robin, een 21-jarige student Social Studies aan de Hogeschool van Utrecht. Laurens heeft in Driebergen zijn opleiding gevolgd aan Hogeschool (voorheen Sociale Academie)

Meer over Laurens de Kleine

Waar ben je naar op zoek?