Even gas terug

Door Wilco Bos op 25 januari 2019

Iedereen moet van het gas af volgens het kabinet. En ook in Harderwijk wordt vol in gezet op gasloos bouwen. Ook bestaande wijken moeten omgevormd worden naar gasloze wijken. Duurzaamheid voorop! Het klimaat is tenslotte belangrijk, want we moeten ook een leefbare wereld achterlaten voor onze kinderen.

En ja, dat laatste is waar. Het is belangrijk om te verduurzamen en uitstoot te verminderen. Maar zijn gasloze wijken wel de oplossing? Of zijn de problemen in Groningen de belangrijkste reden om heel Nederland van het gas te halen? In de landen om ons heen wordt gas juist gezien als duurzaam alternatief. De duurzame energiebronnen als zon en wind zijn tenslotte nog niet voldoende om iedereen van stroom te voorzien. Maar Nederland moet van het gas af. Is de rest van Europa gek geworden? Of gaat Nederland te snel?

En wat merken we hier nu van? Tot nu toe vooral dat de energierekening flink stijgt. Om vast geld op te halen om straks maatregelen te kunnen betalen. En vreemd genoeg betalen mensen die op stadsverwarming zijn aangesloten net zo hard mee, want ook die energieprijzen zijn gekoppeld aan de gasprijzen.

Ik maak me ernstig zorgen. Politici die roepen dat mensen maar even duizenden euro’s moeten lenen voor een warmtepomp. En gewoon even hun huis beter moeten laten isoleren. En ondertussen lijken te vergeten dat dat niet voor iedereen even makkelijk is. Maar wie niet meekomt staat straks in de kou, want het gas wordt er niet goedkoper op.

Zullen we even pas op de plaats maken? Niet vol gas van het gas af, maar even gas terug en kijken wat de juiste maatregelen zijn? En vooral: zullen we kijken hoe we zorgen dat iedereen mee kan doen? Zodat iedereen ook over 10 jaar zeker kan zijn van een warm huis.