Door Doris Goosen op 21 oktober 2017

Voor gewone, normale mensen

Ooit een normaal mens gezien? En? Beviel het? Deze tekst pik ik van de vroegere stichting Pandora, een platform voor iedereen die psychische problemen had. De ervaringen van mensen zelf waren de basis voor al haar acties.

Bij de presentatie van het nieuwe kabinet trokken mijn wenkbrauwen dan ook spontaan omhoog toen onze vrolijke premier zijn plannen voor de komende 3,5 jaar presenteerde. Voor Gewone, Normale Nederlanders. Zij gaan er op vooruit de komende vier jaar. Die hadden het nu echt verdiend. Nou ik gun het ze van harte. Maar wie zijn dat dan? Waaraan moeten we voldoen om een normaal mens te zijn? Zijn, zoals onze altijd vrolijke en optimistische Mark?

Politici die met vergelijkbare kwalificaties strooien zijn er meer geweest.

Jan Modaal? Ik wist ook nooit wie dat nu precies was. Vroeg je aan iemand:

“Ben jij ook een Jan Modaal?”
“Welnee joh. Was dat maar waar.”
“Ben jij dan Jan met de Pet?”
“Nee. Ik ben meer Jan Splinter. Die het koud krijgt in de winter.”

Weet u het nog wie bovenstaande titels bedacht?

Gewoon staat echter synoniem voor Normaal. Normaal voor Gewoon. (van Dale) De poging onze premier te hulp te schieten door Barbara Baarsma bij DWDD was dan ook lichtelijk pijnlijk. Iets in de trant van: “Nou, dat weet iedereen heus wel”. Ik niet. De Gewone Normale Nederlander zou ik niet zomaar herkennen. Het verbaast me dat we in onze samenleving mensen nog steeds categoriseren in oud en jong, normaal en dus niet normaal. Zwart en wit, allochtoon en autochtoon. Met en zonder beperking. Werkende en niet werkende. Vul maar aan.

Op 15 november presenteert de PvdA in Harderwijk haar verkiezingsprogramma tijdens de algemene ledenvergadering. Zij wil graag uw mening weten en suggesties krijgen waarvoor we ons de komende vier jaar moeten gaan inzetten. Uw mening is meer dan van harte welkom. Ik kies voor IEDEREEN in Harderwijk. De benaming die Nasrdin Dchar gebruikte vorig jaar voor zijn oproep tot eensgezindheid.

Denk met ons mee en volg ons kritisch.

Ooit een normaal mens gezien? Laat het ons weten.

Doris Goosen

Alweer bijna 7 jaar mag Doris voorzitter zijn van de PvdA afdeling Noord-West Veluwe. Meedenken met het uitvoerende beleid dat de fractie wil uitdragen en mede zorg dragen dat leden zich verbonden voelen met de PvdA. En vooral zorgen dat de fractie ondersteund wordt door een actief en betrokken bestuur. Dat tracht Doris op verschillenden

Meer over Doris Goosen