Door Wilco Bos op 14 september 2017

Handjeklap met Van der Valk

Afgelopen week kwam in het nieuws dat de gemeente Harderwijk een flinke lap grond gaat verkopen aan hotelketen van der Valk. De keten wil deze grond gebruiken om het hotel flink te vergroten. Er is echter een probleem. De grond is onderdeel van Natura 2000 gebied en er mag niet op gebouwd worden. De gemeente heeft daarom een slimme constructie bedacht:

De grond wordt verkocht als bosgrond, met een normale prijs daarvoor. Daarna is Van der Valk aan zet om alle benodigde bouwvergunningen te regelen. Ook moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Mocht dat allemaal lukken, dan krijgt de gemeente ook nog het verschil tussen bosgrond en bouwgrond betaald. Financieel niets aan de hand dus. Maar toch een rare zaak.

De afgelopen jaren zorgde de hotelketen al eerder voor forse discussies in de stad. In 2012 moest de bouw van een personeelsruimte en een woning worden stilgelegd omdat de benodigde vergunningen niet verleend waren. Daarna moest de gemeente het reclamebeleid en bestemmingsplan aanpassen om een uitkijktoren met een Toekan bij de snelweg mogelijk te maken. Beide zaken leidden tot forse discussie, maar de gemeente hielp Van der Valk elke keer met het realiseren van haar plannen.

Deze keer lijkt dat niet anders te zijn. De gemeente verkoopt bewust natuurgrond met de intentie dat er gebouwd wordt. Waarschijnlijk verschijnt er ook snel een bestemmingsplanwijziging. De PvdA vindt dit een zeer slechte gang van zaken. Keer op keer lijkt het alsof de procedures speciaal voor Van der Valk worden aangepast en het concern maar gewoon haar gang kan gaan. Deze keer ten koste van Natura 2000, het leefgebied van de Zwarte Specht.

Zodra het gewijzigde bestemmingsplan in de gemeenteraad wordt besproken, zal de PvdA dan ook tegen stemmen. Het is mooi geweest met de handjeklap.

Waar ben je naar op zoek?