Harderwijk zijn wij samen?

7 december 2020

In onze stad kennen we al sinds jaar en dag een coalitie met VVD, CU en CDA. Deze 3 partijen kunnen elke 4 jaar kiezen met welke partij samen te werken in een coalitie. De Partij van de Arbeid maakte tot 2014 28 jaar lang onafgebroken deel uit van de coalitie. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 werd een andere keuze gemaakt en verdween de PvdA Harderwijk in de oppositiebankjes. Ik kan u vertellen uit eigen ervaring dat dit nogal een klap was voor een partij die jarenlang bestuursverantwoordelijkheid heeft genomen in goede maar ook in mindere tijden.

De Partij van de Arbeid zal altijd kiezen voor een stad waarbij men echt oog heeft voor kwetsbare mensen, voor kinderen die in armoede moeten opgroeien, voor het bouwen van meer woningen voor mensen met een kleine portemonnee. Maar ook voor investeren in cultuur en het verduurzamen en groener maken van de stad. En dat moet onderhouden worden, het liefst samen met onze inwoners. En ja, onze inwoners die mee willen denken, mee willen doen om de stad mooier te maken die worden nu, zonder een bedankje, in een hoek gezet. ‘Harderwijk zijn wij samen’, is het even niet meer doordat de meerderheid in de gemeenteraad gekozen heeft om het project ‘samen kleuren we de stad’ om zeep te helpen. ‘Geen geld meer’, ‘we moeten keuzes maken’ ‘we moeten ombuigen’ (ander woord voor bezuinigen), zijn uitspraken die gedaan zijn bij de behandeling van het gemeentelijk huishoudboekje, de begroting. Het project ‘samen kleuren we de stad’, heeft het ‘samen doen’ hoog in het vaandel. Doodzonde en een verkeerde keuze van deze coalitie om hierop te bezuinigen.

De PvdA zal zich altijd blijven inspannen voor een sociale, duurzame en prettige stad waar het goed wonen is. Bestaanszekerheid is voor ons allemaal van groot belang en het oog hebben voor mensen die moeite hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen is van het grootste belang.

En daar hoort bij dat alle inwoners van Harderwijk en Hierden een rol moeten/mogen spelen bij de totstandkoming van (nieuw) beleid wat goed is voor ons allemaal.

Harderwijk zijn wij samen, moet wat mij betreft terug op 1.