Het gaat goed met Harderwijk, maar gaat het goed met de Harderwijkers?

Door Laurens de Kleine op 19 maart 2019

Deze vraag blijft me bezighouden nu er in Harderwijk flink geïnvesteerd wordt in allerlei projecten en verfraaiingen van de stad. Ook belangrijk, maar maken we wel de juiste keuzes? In de gesprekken die ik de laatste tijd gevoerd heb met inwoners van onze stad, blijkt mij te vaak dat er mensen zijn die elk euro dubbeltje drie keer moeten omdraaien voordat ze het kunnen uitgeven. Ook in onze rijke gemeente zijn er mensen die in armoede moeten leven.

Ik heb het er al vaker over gehad, maar kan het niet vaak genoeg onder de aandacht brengen. Vooral zit mijn zorg bij het opgroeien van kinderen waarvan de ouders rond moeten komen van een minimuminkomen of zelfs nog daaronder. Deze kinderen krijgen onvoldoende mogelijkheden om mee te doen aan allerlei activiteiten op school, in de wijk of in de buurt. Ondanks allerlei regelingen die we hebben bedacht om deze kinderen te helpen om mee te kunnen doen, blijven er nog te veel aan de kant staan. Zij kunnen niet meedoen, doordat in het gezin waar ze opgroeien materiële zaken en middelen ontbreken.

Wat we vaak zien, is dat het opgroeien in armoede van generatie op generatie overgaat. Erfelijke armoede kun je dat noemen. Om die cirkel te doorbreken zal er nogal wat moeten gebeuren. In mijn ogen is het onderwijs een belangrijk middel om meer kansen voor deze kinderen te creëren. Maar dan zal het een doorlopende aandacht moeten zijn van peuterspeelzaal tot het voortgezet onderwijs en verder. De PvdA Harderwijk heeft voor het probleem vaak aandacht gevraagd. Wij zullen dit blijven doen zolang we concrete situaties meemaken waarbij (kinder)armoede de kansen om mee te doen in de samenleving tegenhouden.

Gaat het goed met de Harderwijkers? Voor de meesten wel denk ik. Maar voor een aantal gaat het niet goed en voor die (kwetsbare) groep wil de PvdA Harderwijk blijven opkomen. Verder lijkt het me goed om op enige wijze het welzijn en welbevinden van onze Harderwijkers en Hierdenaren in de gaten te houden, te monitoren. We kunnen dan ook passende(r) maatregelen en initiatieven nemen. In de provincie Gelderland heeft de PvdA een motie ingediend om het welzijn van de Gelderlanders te onderzoeken. Deze motie is met ruime meerderheid aangenomen en in Harderwijk zullen we kijken of wij in dit geval speciaal voor Harderwijk mee kunnen liften. Mocht u vragen hebben of zoekt u steun, kunt u gerust met mij contact opnemen op 06-51074176.

Laurens de Kleine

Laurens de Kleine is geboren in Ermelo, 38 jaar samen met Henriette en heeft samen met haar twee 2 kinderen. Matthijs, een 24-jarige student Economische Geografie aan de Universiteit van Utrecht en Robin, een 21-jarige student Social Studies aan de Hogeschool van Utrecht. Laurens heeft in Driebergen zijn opleiding gevolgd aan Hogeschool (voorheen Sociale Academie)

Meer over Laurens de Kleine