Het podium was voor de jeugdzorg zelf

Door Wilco Bos op 9 februari 2023

De zaal in de Westerkerk in Ermelo was gevuld met ouders, geïnteresseerden, zorgverleners, experts en ook politici tijdens de regionale avond over jeugdzorg, georganiseerd door Progressief Ermelo en PvdA Harderwijk. Het draaide deze avond niet om de politiek, zo benadrukte het Harderwijkse PvdA-raadslid Wilco Bos, maar om de verhalen van de ervaringsdeskundigen zelf en het gesprek met elkaar.

En dat zat gedurende deze avond wel goed. Moeder Helma vertelde uitgebreid over haar eigen ervaring als moeder van een kind dat met jeugdzorg te maken kreeg. Wat staat je allemaal te wachten? Welke wachtlijsten loop je tegen aan? Zo vertelde ze van haar eigen zoektocht.

Daarna kwamen de verschillende organisaties aan het woord. Onder leiding van Progressief Ermelo-raadslid Evelien Kars konden TalentHouse, Stichting Nobass, EPP-GGZ, Welzijn Ermelo, Groot Emaus en het CJG vertellen over wat zij doen, hoe zij anderen kunnen helpen, maar ook waar zij zelf tegen aanlopen. Sinds de overheveling van de jeugdzorg naar de gemeenten in 2015 is er namelijk nogal wat gebeurd in de regio.

En tot slot was het tijd voor het publiek. Meer dan 70 toegestroomde belangstellenden konden in gesprek met elkaar en met de organisaties over eigen ervaringen. Ook konden zij vragen stellen aan de aanwezige organisaties en experts. Raadsleden en organisatoren René Arts (Progressief Ermelo) en Wilco Bos (PvdA) moesten aan het eind beloven dat deze avond pas het startpunt was van de kennisuitwisseling in de Jeugdzorg. Daar werd gelijk al een start mee gemaakt tijdens de afsluitende borrel waar allerlei afspraken voor vervolggesprekken werden gepland.