8 november 2020

Iedereen te vriend houden

Deze column is wellicht wat milder dan u van mij gewend bent. Dat heeft een reden. Als de Amerikaanse verkiezingen iets hebben laten zien, is het hoe diep verdeeld het land is. Dat uit zich niet alleen in standpunten, maar in het complete wereldbeeld. Elke groep heeft zijn eigen nieuwsvoorziening, die soms recht tegen elkaar ingaat. Feiten zijn afhankelijk van je kijk op de wereld in plaats van objectief. Amerikaanse politici proberen vaak niet iedereen aan te spreken, maar vooral hun eigen achterban. Je eigen achterban over te halen te gaan stemmen is het belangrijkst, want ‘de andere kant’ is toch niet te overtuigen.

In Nederland kijken we daar soms met verbazing naar, terwijl het hier ook al aanwezig is. Alleen doordat we geen tweepartijenstelsel hebben is het minder zichtbaar. En ook coalitievorming draagt daar aan bij. Partijen kunnen zich niet enkel richten op hun eigen achterban, maar moeten ook bereid zijn om water bij de wijn te doen. Het grote voordeel hiervan is dat meer mensen zich hierin (in ieder geval gedeeltelijk kunnen herkennen), het nadeel is dat de achterban zich niet altijd écht vertegenwoordigd voelt.

Maar hoe kun je iedereen te vriend houden, terwijl er zoveel verschillende meningen zijn? Dat gaat simpelweg niet. Maar toch zijn er genoeg dingen die je wel kunt doen, om ervoor te zorgen dat mensen zich zoveel mogelijk vertegenwoordigd voelen:

• Respect: zorg dat je respect hebt, ook mensen met een andere mening en wereldbeeld. En dat werkt echt 2 kanten op. Door mensen weg te zetten als schapen die makkelijk het beleid volgen, of juist als dom omdat ze dat niet doen, raak je nooit in gesprek.
  • Transparant: zorg dat duidelijk is waarom het beleid is zoals het is. Er zijn genoeg voorbeelden waar dat fout gaat. Ineens een draai met mondmaskers, veel geld naar KLM, maar niet naar het MKB, enzovoorts. Je hoeft het niet met beleid eens te zijn om het te begrijpen.
  • Breedte: zorg dat je er niet alleen bent voor 1 kant van Nederland. Of dat nu de randstad is, de rijken, de bedrijven, de boeren, de natuurbescherming, de minima, noem maar op. Maar zorg dat je een basis van zekerheid kunt bieden voor iedereen. Dat zal nooit perfect zijn, maar een overheid hoort betrouwbaar te zijn, en er te zijn voor haar inwoners.

Houd dus niet iedereen te vriend, maar wees juist helder over wat je wel en niet wilt. Maar heb wel oog voor iedereen en zoek de verbinding. Als we namelijk iets moeten leren van de afgelopen verkiezingen, is het wel dat je niet verder komt met polarisatie. Vandaar dus de mildheid van deze column.

Waar ben je naar op zoek?