30 juli 2014

In Memoriam Joop Postma

Op 27 juli is Joop Postma overleden. Joop was wethouder in Harderwijk als onderdeel van een imposante lijst van bestuurlijke en wetenschappelijke functies. Joop Postma was een overtuigd sociaaldemocraat en was dan ook van 1952 tot op heden lid van de Partij van de Arbeid.

Op 3 april 1932 werd in Leeuwarden Jacob Johan Postma geboren. Na zijn middelbare schoolopleiding studeerde Postma achtereenvolgens aan de sociale academie en aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij studeerde af in de sociale pedagogiek. Postma was opbouwwerker in Oost-Groningen, docent bij het hoger sociaalpedagogisch onderwijs en wetenschappelijk hoofdmedewerker aan de Rijksuniversiteit Utrecht.

Joop’s politieke en bestuurlijke carrière begon in 1966 als Gemeenteraadslid in Beerta. Hij was in die periode ook lid van de Groningse Provinciale Staten. In 1970 verhuist Joop met zijn gezin naar Harderwijk, waar hij in 1970 kandidaat is voor het Progressief Akkoord Harderwijk. In 1971 wordt hij gekozen tot voorzitter van de PvdA afdeling Harderwijk. Die functie moet hij in 1974 neerleggen omdat hij tot fractievoorzitter en wethouder wordt benoemd, belast met onderwijs, cultuur, recreatie en maatschappelijk werk. In hetzelfde jaar wordt hij ook lid van Provinciale Staten in Gelderland. Bijzonder is dat de PvdA in die periode nog een 2e Statenlid kent. En omdat het CDA ook 2 zetels met Harderwijkers bezet, is er zelfs sprake van een Harderwijks blok in de provincie.

De lijst van functies en nevenfuncties van Joop is dan al zo lang dat het bestuur van de PvdA hem adviseert om een deel van zijn nevenfuncties af te stoten. In zijn eigen belang, maar vooral ook dat van zijn gezin. Joop is immers ook nog getrouwd met Tjerkje en samen hebben ze 2 dochters, Jelleen en Lizalyk.

De media is het drukke leven van Joop ook niet ontgaan. Op 5 september 1974 verschijnt in Het Schilders Nieuwsblad een uitgebreid artikel over de drukke werkzaamheden van Joop Postma. Daarin een opsomming van zijn functies: Een deel van zijn werkdagen is hij wetenschappelijk medewerker van de universiteit in Utrecht. Daarnaast parttime medewerker aan de Sociale Academie in Baarn en de protes¬tantse opleiding Bejaardenzorg in Utrecht. Verder is hij lid van het hoofdbestuur van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs, lid van de Harderwijkse schoolraad voor openbaar onderwijs, vicevoorzitter van vormingscentrum De Kuil en voorzit¬ter van de oudercommissie van de Oranje-Nassauschool. Bovendien is hij voorzitter van de afdeling van de PvdA, lid van Provinciale Staten en wethouder. Veel trekt Joop zich niet van het advies om te minderen aan, wat het Schildertje er toe brengt om 1976 opnieuw een artikel aan Joop te wijden. Bij het paginagrote portret wordt ook een opsomming van Joop’s openbare functies gevoegd. Het zijn er 36!

In 1978 wordt Joop gedeputeerde in Gelderland belast met onder andere financiën. Na 4 jaar volgt dan de benoeming tot waarnemend burgemeester van Lochem en moet hij noodgedwongen Harderwijk en de Harderwijkse politiek vaarwel zeggen. 3 jaar later gaat Joop van Lochem naar Zaltbommel, waar hij ook waarnemend burgemeester wordt. Hij woont echter nog steeds in Harderwijk en maakt dus een enorme hoeveelheid kilometers In 1986 wordt hij Burgemeester in Winschoten en moet hij toch echt verhuizen. In 1994 beëindigd hij zijn bestuurlijke loopbaan en maakt gebruik van de VUT. Hij verhuist al snel weer naar Harderwijk waar hij, samen met Tjerkje aan de Tabaksweg, nog 20 jaar van zijn pensioen geniet. Met Joop verliest de PvdA een bevlogen bestuurder die zijn eigen stijl als “consistent genuanceerd vanuit maatschappelijke bewogenheid” omschreef. Wij hadden het niet mooier kunnen zeggen.

Bestuur PvdA Harderwijk-Nunspeet