Oplossing voor hoge naheffing afval

Door Wilco Bos op 14 februari 2022

De PvdA komt deze week in de gemeenteraad met een oplossing voor de hoge naheffing bij de afvalstoffenheffing. Deze naheffing was de afgelopen maanden al uitgebreid in het nieuws, omdat deze bijvoorbeeld voor ouderen die elke dag hun afval wegbrengen kon oplopen tot meer dan 500 euro. Samen met CDA en Harderwijk Anders dient de PvdA daarom een voorstel in om hier een maximum voor in te stellen. Ook D66, GemeenteBelang en VVD hebben inmiddels hun steun toegezegd.

De PvdA-fractie stelde al eerder schriftelijke vragen over de problemen met de naheffing voor inwoners die gebruik maken van een ondergrondse container. Hoewel de wethouder eerst in de media aangaf geen uitzondering te willen maken, bood hij later toch een opening voor maatwerk. Door een maximum te stellen aan de naheffing, geeft de PvdA hier nu invulling aan.

Fractievoorzitter Wilco Bos: “Het is natuurlijk heel raar dat een inwoner met een rolcontainer automatisch een maximumbedrag heeft, en inwoners die een ondergrondse container moeten gebruiken niet. Je kunt een rolcontainer tenslotte niet vaker dan één keer in de twee weken aan de weg zetten. Wij stellen daarom voor om dat maximumbedrag ook te laten gelden voor inwoners met een ondergrondse container.”