Oplossing voor schrijnende gevallen kostendelersnorm

Door Wilco Bos op 16 maart 2021

Als het aan de fracties van de PvdA, D66 en ChristenUnie ligt, legt de gemeente Harderwijk de kostendelersnorm voortaan niet meer standaard op bij inwonende kinderen. De participatiewet biedt die ruimte, maar die wordt vaak niet gebruikt door gemeenten. Ook de gemeente Harderwijk past op dit gebied geen maatwerk toe.

De kostendelersnorm houdt in dat de gemeente de bijstandsuitkering omlaag bijstelt als er meer volwassen personen in één huis wonen. Dat kunnen partners zijn, maar ook inwonende kinderen. PvdA Fractievoorzitter Wilco Bos had hierover onlangs al schriftelijke vragen gesteld. Uit de beantwoording bleek dat bij de gemeente niet gekeken wordt naar meerdere generaties bij het opleggen van de kostendelersnorm. Dit kan leiden tot jongerendakloosheid, financiële problemen en verminderde mantelzorg. Toenmalig staatsecretaris Van Ark heeft bij gemeenten zelfs expliciet aangegeven dat de participatiewet de vrijheid biedt om hiervan af te wijken om jongerendakloosheid te voorkomen, maar veel gemeenten waaronder Harderwijk maken geen gebruik van deze ruimte.

PvdA, D66 en ChristenUnie komen daarom samen met een voorstel om de vrijheid die de gemeente heeft beter te benutten en daarbij vooral te kijken naar huishoudens met inwonende kinderen. Wilco Bos: “Jongeren hebben vaak niet de keus om op zichzelf te gaan wonen, onder andere vanwege de lange wachtlijsten voor een betaalbare woning. Door de kostendelersnorm wordt het risico op jongerendakloosheid daarmee veel groter”. D66 raadslid Anke Buurman-Kuiper sluit zich hierbij aan: “In Harderwijk zijn meerdere gevallen bekend waar financiële problemen zijn ontstaan, met dit voorstel willen we gezinnen in de bijstand meer ruimte bieden.” ChristenUnie raadslid Fenneke Fredrikze-Roetman wijst op het belang van maatwerk: “We kunnen als gemeente geen groep categoriaal vrijstellen, maar met deze motie zorgen we dat schrijnende gevallen kunnen worden geholpen.”