5 mei 2014

Geslaagde 1 mei viering met Agnes Jongerius

In een goed gevulde ruimte van de van oudsher rode locatie van de Paasheuvel in Vierhouten vierde de noordwest Veluwe op feestelijke wijze de Dag van de Arbeid. Voorzitter van de organiserende afdeling Nunspeet / Harderwijk Ruud Oudega opende de bijeenkomst met een knipoog naar het verleden. De eerste heuveltop van het complex is in 1922 aangekocht door de Arbeiders Jeugd Centrale. De afdelingen van Hattem en Heerde tot Putten waren vertegenwoordigd en waardeerden het initiatief om de eerste mei viering op historische grond weer eens nieuw leven in te blazen.

De voormalig vakbondsbestuurder Agnes Jongerius onderhield haar publiek met een bevlogen betoog. ‘De Europese vrije markt heeft verkeersregels nodig’ aldus de toekomstig Europa-politica. ‘We kunnen een vuist maken voor wettelijk
minimum loon’. De politica wil gelijk werk gelijk belonen en knokken voor banen. Volgens Jongerius moet er ook voor migrerende werknemers sociale zekerheid zijn! Na haar betoog was er ruimte voor vragen. Dat lieten de plaatselijke PvdA bestuurders en fractieleden zich niet ontzeggen. Er ontstond een politieke gedachtewisseling zoals dat in de partij gebruikelijk is.

Verslag met dank aan Janoh de Groot

Waar ben je naar op zoek?