Door Marion van der Bijl-Karssen op 6 maart 2022

PvdA Harderwijk: Iedereen moet mee kunnen doen

‘Mee doen is winnen, iedereen mag zichzelf zijn’

Met de organisatie van Veld 42 zet Kees Grovenstein sport als middel in voor mensen die door sociaal-maatschappelijke problemen moeite hebben om mee te doen. Veld 42 brengt het hele jaar door mensen via verschillende activiteiten in beweging. Wekelijk staat er onder andere bootcamp, voetbal, zwemmen, kickboksen en wandelen op het programma.

Kees richt zich op inwoners die moeite hebben om aansluiting te vinden bij reguliere sportactiviteiten. ‘Dat kan zijn omdat mensen de financiële middelen niet hebben, of mentaal niet in staat zijn om mee te doen. Als je gaat sporten bij een reguliere club wordt er veel van je verwacht, je hebt vaste trainingen waar je bij aanwezig moet zijn. En zelfs dat kan al te veel zijn voor sommige mensen’.

Kees begon met de organisatie van voetbaltrainingen en toernooien voor daklozen, maar inmiddels begeleidt hij met zijn organisatie meerdere sportactiviteiten voor verschillende doelgroepen. ‘We gaan zwemmen, bootcampen en kickboksen. Bij al deze sporten staat mee doen centraal, het moet vooral leuk zijn. De mensen die mee doen zijn vaak afgerekend om wie ze zijn, bij ons kunnen ze zichzelf zijn.’

‘Vooral in deze tijd van corona is het belangrijk dat alles gewoon door kan gaan. Vereenzaming ligt dan op de loer. Sporten zorgt ook voor zingeving. Onze deelnemers krijgen weer zin in hun leven. Ze krijgen de regie terug en doen het samen. Het mooiste vind ik het gevoel bij de sporters als we naar een toernooi gaan. Wanneer het voetbalshirt aan gaat, maak je echt onderdeel uit van een team, mensen zijn dan enorm trots en voelen zich minder alleen.’

Sport moet voor iedereen toegankelijk zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Initiatieven als Veld 42 en de buurtsportcoaches van Stichting Ga! Harderwijk zijn daarom heel belangrijk. Zo kan iedereen mee doen en sporten. Ook gaan we actief met sportverenigingen aan de slag om elke inwoner de kans op sporten te bieden.

De afgelopen jaren heeft de PvdA fractie veel aandacht gevraagd voor het kunnen meedoen van iedereen, bijvoorbeeld bij de nota Bestaanszekerheid en de agenda inclusieve stad. Cultuur en sport zorgen namelijk voor saamhorigheid, troost, creativiteit, inspiratie, ontspanning en verbeeldingskracht. En het moet niet afhankelijk zijn van je inkomen of je hiervan kan genieten.

Marion van der Bijl-Karssen

Marion van der Bijl-Karssen woont sinds kort weer in haar geboortestad Harderwijk, in het nieuwe deel Harderweide in Drielanden. Ze is getrouwd en heeft twee zonen van vier en zes jaar oud. Marion is opgegroeid in de wijk Stadsdennen en na de middelbare school gaan studeren en wonen in Utrecht. Harderwijk is een prachtige stad

Meer over Marion van der Bijl-Karssen