Door Marion van der Bijl-Karssen op 6 maart 2022

PvdA Harderwijk: ‘Kinderen mogen geen last hebben van armoede’

Sinds vijf jaar runt Marjan van Noordennen Nel’s kledingservice aan de landbouwlaan in de wijk ‘Het Nachthok’. Ze nam dit ‘project’ over van haar overleden moeder. Daarnaast is ze actief op meerdere initiatieven voor minima in Harderwijk. Zo hangt ze ieder jaar in december winterjassen op in het Plantagepark en is ze vrijwilliger bij het Beleefhuis.

Bij Nel’s kledingservice kunnen inwoners van Harderwijk voor een schappelijke prijs kleding kopen. De winkel wordt gerund door vrijwilligers. Marjan: ‘Mensen die hier komen hebben vaak weinig inkomen, maar iedereen is welkom. Nel’s kledingservice is meer dan alleen een winkel met spullen, het is een ontmoetingsplek en een omgeving waar mensen hun verhaal durven doen.’

Marjan steekt veel tijd en energie in haar werk voor minima in Harderwijk. ‘Ik vind het belangrijk dat vooral kinderen geen last hebben van het feit dat ze in armoede opgroeien. Voor deze kinderen is het geen keuze. Kinderen die in financiële armoede opgroeien hebben veel minder mogelijkheden om te ontdekken wat bij hun past. Er is soms helemaal geen geld voor hobby’s en sporten. Als er beperkt geld is, kan een kind bijvoorbeeld wel op voetbal maar niet op blokfluitles. Zo hebben ze al een achterstand op jonge leeftijd in vergelijking met leeftijdsgenoten waarvan de ouders meer geld te besteden hebben.’

‘Arme mensen zoeken elkaar vaak op, je woont in een bepaalde omgeving. Dan zie je dat een kind in armoede veel meer stappen moet nemen om te worden wat hij of zij wil zijn. De mavo wordt dan al snel gezien als hoogst haalbare, terwijl er vaak veel meer in een kind zit. Dit moeten we doorbreken, maar helaas speelt schaamte een belangrijke rol bij armoede.’

Zelf probeert Marjan met haar werk deze schaamte te doorbreken. ‘Ik probeer in te schatten bij mensen die hier komen of ze het echt nodig hebben, jongeren en kinderen krijgen altijd een mooi prijsje. En kinderen mogen bijvoorbeeld altijd een gratis boek meenemen uit de boekenkast.’

Niemand hoeft in Harderwijk onder de armoedegrens te leven. De PvdA wil dat alle kinderen, ook uit arme gezinnen, altijd kunnen mee doen. In Harderwijk groeien nog te veel kinderen op in armoede. Dat betekent dat er kinderen zijn die zonder ontbijt naar school gaan, hun verjaardag niet kunnen vieren of geen sport of muziekles hebben. De PvdA wil zorgen dat dit is opgelost. Ieder kind in Harderwijk moet mee doen.

De afgelopen jaren heeft de PvdA ervoor gezorgd dat de gemeente Harderwijk menselijker is geworden, en meer oog heeft voor de situatie in een gezin, in plaats van strikt de regels toe te passen.

Marion van der Bijl-Karssen

Marion van der Bijl-Karssen woont sinds kort weer in haar geboortestad Harderwijk, in het nieuwe deel Harderweide in Drielanden. Ze is getrouwd en heeft twee zonen van vier en zes jaar oud. Marion is opgegroeid in de wijk Stadsdennen en na de middelbare school gaan studeren en wonen in Utrecht. Harderwijk is een prachtige stad

Meer over Marion van der Bijl-Karssen