Door Wilco Bos op 3 oktober 2021

PvdA wil nieuw wijkbudget

Een nieuw wijkbudget is nodig om samen met inwoners aan de slag te kunnen gaan in de openbare ruimte! Daarom komt de Harderwijkse PvdA fractie donderdag met een amendement op de kadernota. Nadat vorig jaar al het budget voor de Samen Kleuren we de Stad verdween, dreigen nu nog meer middelen voor projecten in de wijk te verdwijnen. Een oplossing hiervoor is een nieuw wijkbudget.

De afgelopen jaren zijn stukken verwaarloosd groen omgezet in mooie plantsoenen en buurtmoestuinen. Ook werden op diverse plekken mooie bomen neergezet. Deze projecten zorgden niet alleen voor leefbaarheid en meer groen in de wijken, maar ook voor sociale cohesie, omdat buurtbewoners hier echt gezamenlijk mee aan de slag gingen, met ondersteuning van ZorgDat en de gemeente. Vanaf 2021 kan dat dus niet meer.

Fractievoorzitter Wilco Bos van de Partij van de Arbeid vindt het onbegrijpelijk dat dit budget vorig jaar is stopgezet door de coalitiepartijen en dat er nu nog meer geld voor de wijk dreigt te verdwijnen: “Met het uithollen van het budget voor de wijken valt een belangrijke pijler weg onder het uitgangspunt ‘Harderwijk zijn wij Samen’. Participatie van inwoners, leefbaarheid in de wijken en meer en mooier groen zijn hiervan de dupe.”

De PvdA fractie stelt daarom voor om de komende jaren structureel geld vrij te maken in de vorm van een nieuw wijkbudget. Dit budget kan worden gebruikt om samen met inwoners van de wijken aan de slag te gaan met de openbare ruimte.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft