Raadsleden rollen door Harderwijk

Door Wilco Bos op 9 augustus 2019

Een paar weken geleden blogde de Harderwijkse rolstoelgebruiker Ralph Stoové over de hindernissen die hij tegenkwam in Harderwijk. Omdat Wilco Mazier (CDA), Thijs Melkert (D66) en Wilco Bos (PvdA) wel wilden ervaren waar Ralph allemaal tegenaan rolde, gingen ze samen op survival in Harderwijk. Speciaal voor de gelegenheid stelde TNS Revalidatie Service belangeloos een rolstoel ter beschikking, zodat de raadsleden de hindernissen ook zelf konden ervaren.

Bij de invalideparkeerplaats bij de Smeepoort begonnen de moeilijkheden. De stoep was te hoog voor raadslid Thijs Melkert om te bedwingen, dus moest hij over de weg een stuk omrijden om bij de automaat te komen. Wilco Bos bracht vervolgens het parkeerkaartje via dezelfde omweg weer terug en moest haasten om een tegemoetkomende bus te ontwijken.

Bij het Strandeiland viel op dat alle toiletten 24 uur per dag open zijn, behalve het invalidetoilet. Hiervoor moet de sleutel bij Walhalla worden gehaald, maar dat kan alleen binnen openingstijden. Ook is het voor rolstoelers onmogelijk om echt het strand op te gaan. Ook de smalle parkeerplaatsen in de garage Vuldersbrink en de hellende parkeerplaats bij het Stadhuis werden bestudeerd.

Voor de raadsleden Mazier, Melkert en Bos was het een bijzondere ervaring om eens met andere ogen naar hun eigen stad te kijken. Ze hebben toegezegd om na de zomer aan de slag te gaan om verbeteringen voor rolstoelgebruikers te realiseren.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie. Hier zet hij zich in voor betaalbare woningen, goede regelingen voor minima, betrouwbare zorg en echte werkgelegenheid in plaats van vooruitgeschoven banenplannen. Binnen zijn eigen wijk Stadsweiden is Wilco actief in het wijkplatform en denkt zo mee over onderwerpen als het groenonderhoud en de verkeersveiligheid in de