Thema-avond: De woningmarkt kookt droog

Door Wilco Bos op 24 januari 2018

Hoe krijgen jongeren in Harderwijk een huis?

Jongeren die een huis zoeken in Harderwijk staan tegenwoordig acht jaar op de wachtlijst. Startersleningen zijn inmiddels afgeschaft. In nieuwbouwwijk Harderweide zijn door het huidige college van Harderwijk Anders, VVD, CDA en ChristenUnie de 54 geplande sociale woningen geschrapt. Kortom, het wordt lastig om jongeren in Harderwijk te houden.

Daarom organiseert de Harderwijkse PvdA afdeling een thema-avond over wonen, met als titel “De woningmarkt kookt droog: hoe krijgen jongeren in Harderwijk een huis”. Woningmarktbeleid wordt niet alleen lokaal bepaald. Daarom heeft de PvdA Tweede Kamerlid Henk Nijboer, de Gelderse Gedeputeerde Josan Meijers en oud-directeur van Omnia Wonen Arie van der Spek uitgenodigd om mee te praten over landelijk beleid, provinciale besluiten en de taak van woningcorporaties.

Iedereen is van harte welkom om mee te denken en mee te praten op 12 februari, om 20:00 in De Kiekmure aan de Tesselschadelaan. De zaal is open vanaf 19:30.

Het programma van de avond:

19.30 Ontvangst met koffie en thee.
20.00 Inleiding: Feiten en cijfers over de woningmarkt in Harderwijk en Regio-Veluwe en door Laurens de Kleine, raadslid van de PvdA.
20.15 Praktijkervaringen van inwoners uit Harderwijk over de problemen op de woningmarkt.
20.30 Interview gastsprekers over mogelijke oplossingen:
Henk Nijboer, Tweede Kamerlid
Josan Meijers, Gedeputeerde provincie Gelderland
Arie van der Spek, oud directeur Omnia Wonen
21.00 Rond verschillende tafels een gesprek over de woningmarkt: welke belemmeringen zijn, waar liggen kansen, wat moet er gedaan worden?

Bouwen
Wat houdt de gemeente Harderwijk tegen om betaalbare huur- en koopwoningen te laten bouwen?
Hoe neem je deze blokkade weg?
Hebben we landelijke regelgeving nodig, of plaatselijk beleid?

Creatief wonen
Tiny Houses, ombouwen kantoren, pop-upwijken, Winkelpanden
Wat zijn er verder voor mogelijkheden?
Wat kunnen we in Harderwijk doen? Wat zijn geschikte locaties en wat kunnen de gemeente, woningcorporaties en andere betrokken partijen doen?

21:45 Conclusies van de tafelgesprekken en vervolgacties (plenair)
22.00 Afsluiting en napraten met een drankje

Waar ben je naar op zoek?