Door Laurens de Kleine op 2 maart 2017

Verkiezingen 2017

Je kunt er niet om heen. Zodra je de TV aanzet, de krant openslaat en de radio luistert, is er van alles te zien, te horen en te lezen over de Tweede Kamer verkiezingen. En dat hoort ook zo vind ik. Het is op 15 maart een van de belangrijkste verkiezingen ooit. Waar willen we met Nederland naar toe? Naar links, naar rechts of toch maar iets in het midden. Als je de peilingen mag geloven maakt Nederland een ruk naar het rechts-populisme. Op zich niet zo vreemd als je kijkt naar wat er in Engeland (Brexit) en de Verenigde Staten (Trump) is gebeurd. Op een of andere manier lijkt het aan te slaan als er vooral wordt afgezet tegen de ‘gevestigde orde’. En niet alleen dat, maar het schijnt ook ‘hip’ te zijn om de politie uit te schelden, de brandweer en ambulancepersoneel te dwarsbomen en zelfs met eieren te bekogelen.

We leven momenteel in een sfeer waarin de waarden die we in al die jaren en met behulp van die gevestigde orde met elkaar hebben opgebouwd, aan het wankelen zijn. In mijn ogen mogen we daar niet aan toegeven en zal er vanuit de politiek een antwoord moeten worden gegeven. Niet met repressie maar met maatregelen waarbij de onvrede van mensen wordt onderkend en ingespeeld wordt op oplossingen. Enig positivisme kan geen kwaad. En ik bedoel hier een ander positivisme dan in de tv spotjes van de VVD. Want dat is plat positivisme gekoppeld aan de lach van Rutte. Positivisme ten koste van de mensen die nog steeds niet in staat zijn mee te profiteren van de economische en welvaartsgroei waar we nu mee te maken hebben. De VVD duwt deze groep nog verder het moeras in. Want veel van de investeringen die de VVD belooft, worden gehaald uit het verlagen van de bijstand en het verlagen en verkorten van uitkeringen.

De politiek moet weer van de mensen worden, hoor je de afgelopen maanden en weken voorbijkomen. Dat is niet nieuw overigens en laten we welzijn, politiek is altijd al van en voor de mensen geweest. De toon zal anders moeten en het gedrag van politici moet als voorbeeld dienen. En daar is de laatste tijd ook weer van alles op af te dingen. Alle partijen bezondigen zich aan zaken die gewoon niet kunnen. Neem nou bijvoorbeeld die Brabantse CDA penningmeester en zijn drugslab of VVD-er Jos van Rey die het met de wet niet zo nauw neemt. Ook onze eigen Jacques Tichelaar die zijn schoonzus een klus gunde. Het draait om integriteit. Als je in de politiek zit kan en moet je niet anders willen dan dat je er voor de samenleving bent en dat uitdragen.

En ja, dat betekent keuzes maken. Een keuze voor links/progressieve politiek levert meer duurzaamheid, meer zorg voor elkaar, meer eerlijkheid, verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid. Rechtse politiek gaat uit van het recht van de sterkste en zorgt voor verkilling tussen mensen en zet groepen mensen tegen elkaar op. Voor mij als rechtgeaarde sociaaldemocraat kan ik u als lezer maar één advies geven: stem op mijn PvdA. Die PvdA van Drees, Den Uyl, Kok en Bos. Nu met Lodewijk Asscher als frontman. We hebben moeilijke jaren gehad en we hebben veel moeten slikken, maar van 1 ding ben ik overtuigd. Zonder de PvdA in de regering was het killer geworden en was de zorg volstrekt uitgekleed geweest en hadden jongeren en ouderen niet of nauwelijks perspectief gehad.

Laurens de Kleine

Laurens de Kleine is geboren in Ermelo, 38 jaar samen met Henriette en heeft samen met haar twee 2 kinderen. Matthijs, een 24-jarige student Economische Geografie aan de Universiteit van Utrecht en Robin, een 21-jarige student Social Studies aan de Hogeschool van Utrecht. Laurens heeft in Driebergen zijn opleiding gevolgd aan Hogeschool (voorheen Sociale Academie)

Meer over Laurens de Kleine

Waar ben je naar op zoek?