Sport

Sport moet plaatsvinden in de wijk en om de hoek en moet voor iedereen toegankelijk zijn. Harderwijk hoort een bloeiend verenigingsleven te hebben en goede sportvoorzieningen.

Bewegen is belangrijk
Overgewicht bij jongeren is een serieus probleem. Harderwijk is een JOGG-gemeente (Jongeren Op Gezond Gewicht). Samen met scholen, ZorgDat en andere partners werkt de gemeente aan de promotie van lichaamsbeweging en een gezondere levensstijl. Ook voor andere leeftijdsgroepen blijft voldoende beweging van belang. Daarom moeten sportverenigingen voor iedereen toegankelijk zijn. Maar sporten is niet kosteloos. Voor kinderen uit gezinnen die het financieel niet breed hebben, willen wij het Jeugdsportfonds blijvend financieren.

Sport moet ook plaatsvinden in de wijk en om de hoek. Harderwijk heeft diverse trapveldjes en speelvelden waar diverse sporten kunnen worden beoefend. De PvdA wil extra investeringen in het realiseren van nog meer sportvelden in buurten en wijken.

Het belang van het verenigingsleven
Sport is een belangrijk bindmiddel voor onderlinge contacten en gemeenschapszin. Het Harderwijks verenigingsleven is bloeiend en kent een grote verscheidenheid aan sporten. Voor de Partij van de Arbeid Harderwijk zijn sportverenigingen het sociale cement van de samenleving die bijzondere aandacht verdienen.

Naast hun belangrijke maatschappelijke functie zijn sportverenigingen broedplaatsen voor (jong) talent. De PvdA is van mening dat er in samenwerking met NOC/NSF een scoutingmethode voor talenten moet komen. Hierbij kunnen de in Harderwijk en Hierden wonende (ex)topsporters een functie vervullen.

De Sypel voor Harderwijkers, maar ook als toonaangevend bad
Zwembad De Sypel is aan een grote renovatie toe. Het gerenoveerde zwembad moet voldoende ruimte bieden voor schoolzwemmen en voor de recreatieve vraag. Ook moet de toegangsprijs betaalbaar blijven. Met de renovatie kan De Sypel zich ontwikkelen tot een toonaangevend bad waarin regionale, nationale en internationale wedstrijden kunnen worden georganiseerd.

PvdA Harderwijk wil:

• Uitbreiding van de sportmogelijkheden in buurten en wijken.
  • Een scoutingmethode voor jonge talenten ontwikkelen.
  • De Sypel renoveren, waarbij voldoende ruimte is voor schoolzwemmen en voor de recreatieve vraag.
  • Bijzondere aandacht voor sportverenigingen als het ‘sociale cement van de samenleving’.