Door op 8 oktober 2017

Politiek is vies

Toch? Dat hoor ik de laatste jaren steeds vaker. Uitdrukkingen als  politieke spelletjes, politiek antwoord en in de politiek maak je geen vrienden, hebben een heel negatieve lading. Als mensen met politieke besluitvorming te maken krijgen hoor ik vaak: dat zal wel weer jaren gaan duren. Of dat zal wel weer veel meer kosten dan ze nu zeggen. Of: Daar zullen wij straks wel weer voor moeten opdraaien. Hartstikke vaag altijd, maar de ondertoon is zonneklaar. Politiek deugt niet, en als zij zich ergens mee bemoeit levert het niets goed op voor de gewone man.

In mijn dagelijkse leven kom ik ook regelmatig tegen hoe negatief mensen zijn over politiek. Dit voorbeeld komt van een feestje waar ik aan de praat raakte met een kennis van een kennis: En wat doe jij graddy? Ik ben een politicus. Huh?? Jij?? Daar ben je toch veel te aardig voor? Leuk compliment natuurlijk, maar zeg nou zelf, iets klopt er niet.

En uit een gesprek over mijn situatie als werkzoekende: Zet je in je CV dat je voor de PvdA actief bent?!  Vermindert dat niet je kans op een baan? Eh, hoezo vermindert dat mijn kans op een baan? Nou het gaat niet zo goed met de PvdA. Als je nou lid was van CDA of VVD. Bovendien, wat zegt het nou over je vaardigheden dat je in de gemeenteraad zit. U begrijpt dat deze adviesronde mij niet heel veel heeft opgeleverd, behalve een stekende hoofdpijn en veel om over na te denken.

Het tv programma zomergasten waarin Eberhard van der laan de hoofdgast was werd ivm zijn overlijden zaterdagavond herhaald. Daarin kwam een fragment voorbij uit de tweede kamer waar de landelijke partijvoormannen (Sorry; het waren in dit geval allemaal mannen) elkaar weer eens in de haren vlogen over uitspraken van Wilders waar de honden geen brood van lusten. Volgens Eberhard ging niet alleen Wilders uit de bocht, maar de voormannen van de andere partijen net zo hard. Logisch dat burgers boos worden op de politiek, zo zei hij. Het lijkt wel alsof het in de politiek alleen nog maar gaat om elkaar vliegen afvangen en daarin de beste worden. Het zou in de politiek moeten gaan om het met elkaar problemen oplossen, aldus Eberhard van der laan.

Ja, dacht ik, dat is inderdaad een onderdeel van het probleem.

Politiek is een neutraal woord. Het is ons systeem om verschillende belangen af te wegen om zo problemen op te lossen. Politiek wordt pas vies als politici het systeem gebruiken om elkaar af te maken met woorden. Het wordt vies als criminelen proberen in de gemeenteraad te komen om hun eigen louche belangen te behartigen. Het wordt ook vies als het alleen gaat om ikke de grootste winst en de ander kan me niet schelen, eigenbelang of partijbelang dus. Al deze dingen lijken erg veel op een koelkast die je open doet waar bedorven vlees in blijkt te liggen. Daar trek je je neus ook voor op.

Politiek is mooi, mits het op de juiste manier bedreven wordt. Met al zijn tegenstellingen, stevige debatten, successen en mislukkingen. Politiek is mooi als er gezamenlijk geprobeerd wordt om oplossingen te bedenken waar de gewone man wat aan heeft. En het wordt helemaal mooi als politici hun werk zo uit gaan leggen dat wij het allemaal snappen. Laten we die slecht geurende politiek van misbruik en eigenbelang gauw op de composthoop gooien. Dan groeit er misschien weer iets moois!!!