Door Wilco Bos op 28 juli 2016

Column: Geld zat, maar niet voor minima

De gemeente Harderwijk heeft een miljoenen overschot. Na jaren van bezuinigen is er eindelijk geld over, en niet een beetje. Nu zou je denken: dat is mooi, dan kunnen we eindelijk eens wat doen voor mensen die het hardst geraakt zijn door de crisis. Voor mensen voor wie het eigen risico al te veel is, voor mensen die helaas naar de voedselbank moeten, voor gezinnen waar de eindjes nauwelijks aan elkaar geknoopt kunnen worden.

Maar helaas. Niets van dit alles. Gemeentebelang deed nog een dappere poging om een jaarlijkse extra uitkering te regelen, maar dit bleek juridisch niet te mogen. Maar wat mag er dan wel? Wat kan de Harderwijkse politiek doen om het leven voor minima wat makkelijker te maken? Deze column is bedoeld om daar samen met u als lezer over na te denken!

Ik heb even rondgezocht door Nederland en vond diverse voorbeelden van wat wel kon. De mooiste vond ik de Haagse Ooievaarspas. Deze pas kan aangevraagd worden door mensen met een laag inkomen en geeft korting (soms tot 100%) op schoolspullen, sport, studie, maaltijden, OV, zorgverzekering en nog veel meer, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Voor kinderen en ouderen zijn er nog extra regelingen. Een groot voordeel hiervan is dat alle regelingen op één plek geregeld zijn en dus makkelijk vindbaar zijn voor de inwoners.

Kunnen we in Harderwijk niet ook naar zo’n pas toe? En wat zou je er dan mee moeten kunnen?

Denk mee! Wie weet kunnen we het leven van minima in Harderwijk een stukje makkelijker maken.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft