PvdA slaat handen ineen voor Station Harderwijk

Door Wilco Bos op 6 maart 2018

Stop met hameren op een intercitystop en ga aan de slag met een derde spoor bij station Harderwijk. Dat is de boodschap die de Harderwijkse lijsttrekker Wilco Bos samen met Tweede Kamerlid Gijs van Dijk en de Gelderse PvdA-fractievoorzitter Peter Kerris uitdraagt.

“Al meer dan twintig jaar roepen Harderwijkse politici hetzelfde, maar die doorgaande intercity gaat simpelweg niet stoppen in Harderwijk”, aldus Wilco Bos. “We moeten ons daarom richten op meer en snellere treinen naar de randstad, en daar is simpelweg een derde spoor voor nodig.”

De Harderwijkse en Gelderse PvdA fracties ijveren al sinds 2015 voor deze oplossing, die in een MIRT-onderzoek uit 2015 geraamd is op 15 tot 20 miljoen euro. Deze aanpassing zorgt ervoor dat er extra treinen kunnen rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. Om dit te kunnen financieren hebben de Harderwijkse en Gelderse PvdA fracties de handen ineen geslagen met de landelijke fractie. Woordvoerder Gijs van Dijk zal binnenkort in de Tweede Kamer een voorstel indienen om ProRail aan het werk te zetten om een derde spoor te realiseren. De kosten zouden dan gezamenlijk door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Harderwijk en de provincie Gelderland gedragen moeten worden.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie. In de afgelopen periode was Wilco Bos is fractieopvolger. In deze functie heeft hij zich onder meer sterk gemaakt voor een koopzondag, het wegwerken van de wachtlijsten bij huurwoningen en meer aandacht voor verkeersveiligheid en heeft hij zich ingezet als vrijwilliger voor de voedselbank. Daarvoor was hij