PvdA wil opheldering over nieuwe dienstregeling

Door Wilco Bos op 24 november 2020

Vorige week werd Harderwijk geconfronteerd met weer een verdere verschraling van het openbaar vervoer. Eind 2016 werd lijn 3 opgeheven. Een jaar later moest lijn 2 eraan geloven, en nu wordt lijn 1 fors ingekrompen, en bedient zowel een aantal wijken als het ziekenhuis niet meer. Vanuit het provinciehuis lijkt Harderwijk steeds meer als een dorp behandeld te worden.

De PvdA wil opheldering van het College over deze achteruitgang. Fractievoorzitter Wilco Bos: “De provincie gaat weliswaar over de dienstregeling, maar als gemeente heb je ook invloed. Wij willen graag van het College weten wat zij vinden van deze verschraling, en welke stappen ze hebben genomen om dit te voorkomen, daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld.”

De PvdA fractie is ook bang dat dit een trend is, nu jaar na jaar verbindingen worden geschrapt of uitgekleed. Het College wordt daarom ook gevraagd hoe ze gaan voorkomen dat er de komende jaren nog meer lijnen gaan verdwijnen.

De schriftelijke vragen aan het College:

Vorige week werd Harderwijk geconfronteerd met weer een verdere verschraling van het openbaar vervoer. Eind 2016 werd lijn 3 opgeheven. Een jaar later moest lijn 2 eraan geloven, en nu wordt lijn 1 fors ingekrompen. Vanuit het provinciehuis lijkt Harderwijk steeds meer als een dorp behandeld te worden.

In een reactie lezen we dat het niet zo erg is, want reizigers vanuit Wittenhagen en Tweelingstad kunnen probleemloos gebruik maken van lijn 104. Die haltes zouden binnen 500 meter lopen liggen. En die reactie vinden wij bijzonder. De provincie, of Keolis, denkt blijkbaar dat Harderwijk zo klein is dat alles binnen 500 meter ligt. En dat terwijl inwoners die in de flats aan de Goeman Borgesiuslaan wonen, ongeveer 850 meter moeten lopen naar de dichtstbijzijnde halte.

Stadslijn 1 rijdt voortaan tevens niet meer langs het ziekenhuis, waardoor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en naar het ziekenhuis moeten uit verschillende wijken nu geconfronteerd worden met een fors langere reistijd, een extra overstap en wellicht hogere kosten.

We hebben hierover de volgende vragen:

1. Wat vindt het College van deze verschraling van het openbaar vervoer?
  2. Vindt het College een loopafstand van 850 meter naar de dichtstbijzijnde halte binnen de bebouwde kom acceptabel?
  3. Vindt het College de verslechterde bereikbaarheid van het ziekenhuis vanuit verschillende wijken in Harderwijk acceptabel?
  4. Hoe gaat het College de toegang tot het openbaar vervoer waarborgen voor inwoners die slecht ter been zijn?
  5. Welke stappen heeft het College ondernomen om deze verschraling te voorkomen?
  6. Hoe gaat het College voorkomen dat er de komende jaren nog meer lijnen of verbindingen worden geschrapt?