Vliegveld Lelystad

Door Wilco Bos op 30 januari 2018

Van steeds meer kanten krijgen we de laatste tijd de vraag: wat vinden jullie nu eigenlijk van vliegveld Lelystad? En hoewel we een Harderwijkse politieke partij zijn, is dat ook eigenlijk wel logisch. Harderwijk profiteert van de werkgelegenheid die wordt gecreëerd op en rond het vliegveld, en ook voor de mobiliteit biedt het kansen, zoals een betere weg- of treinverbinding.

Toch zijn de laatste jaren ook steeds meer haken en ogen zichtbaar geworden. Berekeningen bleken onjuist, en ook het luchtruim bleek niet berekend op de opening van het vliegveld. Vanwege het drukke luchtruim in Nederland, moet vanaf vliegveld Lelystand tot Apeldoorn aan toe onder de 2 kilometer hoogte gevlogen worden. Datzelfde geldt voor delen van Friesland en Noord-Holland.

Voor Harderwijk speelde ook nog dat er enige tijd geleden alternatieve vliegroutes in beeld waren met een laagvliegroute tussen Hierden en Hulshorst, dus dan komt het behoorlijk dichtbij. Gelukkig werden deze routes snel weer naar de prullenbak verwezen.

Vanwege de enorme impact van deze routes om grote leef- en natuurgebieden heeft de landelijke PvdA fractie besloten om aan te dringen op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad, totdat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. En aangezien Luchtverkeersleiding Nederland afgelopen week liet weten dat het ook na herindeling onzeker is of laagvliegrouters verdwijnen is het landelijk standpunt verscherpt: Wat de PvdA betreft moeten de laagvliegroutes verdwijnen voordat de opening plaats kan vinden. Wel wil de PvdA dat de herindeling zo snel mogelijk gebeurt en dat de berekeningen worden gecorrigeerd.

De Harderwijkse PvdA kan zich uitstekend vinden in dat standpunt. De zorgen met betrekking tot de natuur en geluidsoverlast zijn namelijk terecht. Los van dat de berekeningen over moeten, is het ook belangrijk dat laagvliegroutes over de Veluwe niet worden toegestaan. En om echt duidelijkheid te scheppen over de overlast zien wij liever metingen dan berekeningen. Wij zien ook de economische voordelen van vliegveld Lelystad. Maar dan wel op verantwoorde wijze en in de juiste volgorde.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft