Zorg verdwijnt door zuinige gemeenten

27 mei 2021

Meer dan honderd cliënten hebben vanaf 1 juni in deze regio geen passende zorg meer. Dat is het gevolg van de meest recente Wmo aanbesteding in deze regio. InteraktContour moet de dagbestedingen in Harderwijk en Ermelo sluiten, en voor patiënten met niet-aangeboren hersenletsel is geen goede andere zorg voorhanden. Raadsleden Wilco Bos (PvdA) en Anke Buurman-Kuiper (D66) vinden deze gang van zaken onacceptabel.

Beide raadsleden hebben forse kritiek op het aanbestedingsproces en de rol van het College hierin en hebben daarom uitgebreide schriftelijke vragen gesteld. Informatieverzoeken rondom de aanbesteding werden bijvoorbeeld pas laat of slechts gedeeltelijk ingewilligd, waardoor het lastig was om alle belangrijke informatie rondom de aanbesteding boven tafel te krijgen.

Volgens PvdA fractievoorzitter Wilco Bos is het aanbestedingsteam regelmatig gewaarschuwd voor problemen als gevolg van de sterk verlaagde tarieven en stevige eisen, maar werd hier niets mee gedaan. Wilco Bos: “De gemeente wilde bij de aanbesteding voor groepsbegeleiding voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en negeerde alle signalen dat dit tot problemen ging leiden. Hierdoor hebben meer dan honderd mensen met niet-aangeboren hersenletsel ineens per 1 juni geen goede zorg meer. Dit is echt een groot probleem en moet zo snel mogelijk worden opgelost.”

Het aanbestedingsteam heeft er niet alleen voor gekozen om fors te bezuinigen op het uurtarief voor groepsbegeleiding. Dat ging van ruim 16 euro en 12 euro, afhankelijk van het type zorg, allemaal naar 9 euro per uur, maar snijdt ook nog eens in de aanvullende aspecten, waardoor zorgaanbieders deze zorg simpelweg niet meer kunnen bieden.

Raadslid Anke Buurman-Kuiper van D66 geeft een voorbeeld: “Zorgaanbieders mogen bijvoorbeeld geen kosten meer rekenen voor het opleiden van stagiaires en begeleiden van vrijwilligers, terwijl ze wel een verplichting opgelegd krijgen om deze begeleiding te doen. Denkt het College soms dat het opleiden van de broodnodige nieuwe generatie zorgprofessionals vrijwilligerswerk is?”

De schriftelijke vragen zijn hier te lezen.