Blik vooruit bij MFC’s zonder te leren van het verleden

Door Wilco Bos op 6 juli 2023

Na bijna een jaar bezig te zijn geweest met het dossier rondom De Roef en De Kiekmure, heeft de gemeenteraad vanavond dit dossier gesloten. Hierbij is nog steeds geen duidelijkheid gekomen over welke rol de gemeente heeft gespeeld in het onderzoek rond de Kiekmure, waar meer dan anderhalve ton is uitgegeven, zonder opdracht en zonder dekking. Vorige week gaven de coalitiepartijen al aan geen behoefte te hebben aan onderzoek naar de rol van de gemeente en gewoon door te willen. De PvdA en GroenLinks vinden dit onbegrijpelijk.

PvdA-fractievoorzitter Wilco Bos drong vorige week tijdens het raadsdebat hierover bij het college aan om de raad te informeren over welke toezeggingen de afgelopen jaren gedaan zijn bij de partijen die mee hebben gewerkt aan de transformatie van de Kiekmure en welke verwachtingen hierbij zijn gewekt. Het College weigerde dit echter, en de coalitiepartijen steunden dit door tegen een motie te stemmen die het College opriep alsnog alle informatie hierover te delen met de gemeenteraad. Ondanks dat het College aangaf op geen enkele wijze sturing te hebben gegeven aan het onderzoek, ontdekte de partijen dat dit wel degelijk was gebeurd en dat de gemeente een actieve rol vervulde in het onderzoek.

PvdA en GroenLinks hebben vanwege deze gesloten rijen besloten geen voorstel in te dienen om met een raadsenquête alsnog de rol van de gemeente te onderzoeken, aangezien verschillende coalitiepartijen al hadden aangegeven ook hiervoor te gaan liggen. Een motie om het proces te evalueren van de VVD haalde daarom ook geen meerderheid.

GroenLinks-fractievoorzitter Wietske Hollanders snapt niet dat de meerderheid van de raad niet naar de rol van de gemeente wil kijken: “Juist om positief vooruit te kijken, is het noodzakelijk om lessen te kunnen trekken uit het verleden. Met deze gesloten houding kan dat niet.”

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft