Geen extra aandacht voor minima in Harderwijk

Door Wilco Bos op 14 september 2023

Tijdens de besluitvorming over de kadernota deden de PvdA en GroenLinks een voorstel om voor het komende jaar meer aandacht in de begroting te hebben voor de inkomenspositie van minima en de rol van de gemeenten hierin. Het College gaf echter aan dat er al voldoende aandacht voor deze groep is en beschouwt het voorstel als overbodig. Ze rekenen hierbij ook op maatregelen uit Den Haag op Prinsjesdag, aangezien armoede in heel Nederland toeneemt.

PvdA-fractievoorzitter Wilco Bos is verbaasd: “Er is in de Kadernota nauwelijks aandacht voor minima. Eerdere steunmaatregelen lopen af en er is geen alternatief. Het College belooft al anderhalf jaar de doelgroep in Harderwijk in kaart te brengen, maar blijft dit uitstellen. Deze oproep is dus allerminst overbodig. Juist in de kadernota geven we richting aan de begroting voor het komende jaar”

Alle andere partijen vonden de genoemde aandacht van het College vooralsnog voldoende en stemden daarom tegen het voorstel. Wel gaven een aantal partijen aan dit bij de begroting nog eens kritisch te bekijken. De fracties van PvdA en GroenLinks hopen dat deze opening leidt concrete maatregelen in de begroting en dat de raad niet blijft hangen in mooie woorden.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft