Harderwijk raakt met sociale huur verder achterop

Door Wilco Bos op 9 oktober 2020

De gemeente Harderwijk loopt steeds verder achterop in haar ambitie om de wachtlijsten voor sociale huur terug te dringen. Dat blijkt uit het woningbouwoverzicht voor de eerste helft 2020, wat deze week door het College naar buiten werd gebracht. In heel 2020 worden slechts 61 nieuwe sociale huurwoningen verwacht.

De PvdA fractie is flink geschrokken van dit bericht. “Eerder dit jaar bleek al dat in 2019 maar ruim de helft van het geplande aantal sociale huurwoningen was gerealiseerd”, aldus fractievoorzitter Wilco Bos. “Deze 61 woningen zijn niet eens genoeg om het gat van 2019 te dichten, laat staan dat van 2020. Het gat wordt alleen maar groter.”

Dit voorjaar onderzocht PvdA Harderwijk de wachtlijsten, en kwam tot de conclusie dat bij de woningen die toegewezen worden op inschrijfduur de gemiddelde wachttijd al is opgelopen tot meer dan 13 jaar. Vrijwel geen enkele woning werd toegewezen aan iemand met minder dan 7 jaar wachttijd. Dit steekt volgens Bos schril af tegen de ambitie om de wachtlijsten terug te brengen naar 2,5 jaar: “Keer op keer wijzen de coalitiepartijen erop dat er op papier genoeg betaalbare woningen komen, en keer op keer blijkt dit vooruitgeschoven te worden.”

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft