Door Wilco Bos op 2 april 2018

Grote meerderheid voor koopzondag!

Na jarenlang wachten is het eindelijk zo ver: de koopzondag gaat er komen. De inwoners van Harderwijk mochten afgelopen december al even genieten van de door de PvdA geïnitieeerde proefkoopzondagen, en nu werken de partijen samen aan een definitieve invulling van de koopzondag.

Verschillende partijen, waaronder de PvdA zijn direct na de verkiezingen aan de slag gegaan om de koopzondag te realiseren. Omdat we erg hechten aan samenwerking op dit dossier zijn we gestopt met ons eigen voorstel, zodra het initiatief van Harderwijk Anders en de VVD er lag (zie de motie hieronder). Het heeft immers geen zin om meerdere soortgelijke voorstellen in te brengen in de gemeenteraad. Wel hebben we tot vandaag gewacht met een nieuwsbericht, omdat dit een gevoelig dossier is, en het nieuws op zondag naar buiten brengen wellicht niet de beste stap is voor samenwerking met alle partijen.

We moeten helaas wel tot juni wachten voordat de eerste koopzondag daadwerkelijk komt. Wat ons betreft hadden we, net zoals voor de verkiezingen bij alle voorstanders de insteek was, gekozen voor directe invoering onder de noemer van een proef. Maar we hebben er begrip voor dat partijen, ook gezien de goede samenwerking in de hele raad, kiezen voor het volgen van de uitgebreide procedure.

Als PvdA zullen we er goed op letten dat ook na deze tijdelijke periode gekozen wordt voor een invulling van de koopzondag die recht doet aan de wensen van de winkeliers en past bij de campagne die de voorstanders voor de verkiezingen hebben gevoerd: Een volledige koopzondag dus.

Wilco Bos is fractievoorzitter van de PvdA fractie en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In het dagelijks leven is hij getrouwd met Karin, vader van twee kinderen en werkt hij als projectleider en adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV, een internationaal advies- en ingenieursbureau. Wilco is actief als mantelzorger en heeft