Loting sociale huurwoningen aan banden

Door Wilco Bos op 24 april 2020

Tijdens de eerste digitale raadsvergadering in Harderwijk heeft een raadsmeerderheid besloten om de loting van sociale huurwoningen in Harderwijk aan banden te leggen. Een amendement op de huisvestingsverordening van PvdA en Gemeentebelang om het lotingspercentage te maximeren op 10% werd met steun van Harderwijk Anders, VVD en GroenLinks aangenomen. Tevens zorgt de gemeenteraad er met dit amendement voor dat wijzigingen in het lotingspercentage eerst voorgelegd moeten worden aan de raad.

Sinds een aantal jaar is het mogelijk in Harderwijk om sociale huurwoningen middels loting toe te wijzen. Het lotingspercentage was oorspronkelijk vastgesteld rond de 10% maar was inmiddels gegroeid tot bijna 25%. Van het aantal woningen dat overbleef na toewijzing van urgentie was het zelfs bijna eenderde. Dit was voor de PvdA reden om een pas op de plaats te maken. Hiervoor werden in het amedement de volgende overwegingen aangedragen:

• Er is onvoldoende duidelijk welke doelstellingen behaald worden met loting
  • Monitoring en evaluatie van doelstellingen ontbreekt
  • Loting maakt geen onderscheid op basis van urgentie
  • Loting zorgt voor winnaars en verliezers op de woningmarkt
  • Gericht bouwen werkt beter als sturingsmechanisme

We zijn blij dat we nu meer zekerheid kunnen bieden aan mensen die al lang op zoek zijn, en gerichter kunnen sturen op toewijzing van de belangrijke sociale huurwoningen. En daarnaast: bouwen, bouwen, bouwen, om de wachtlijsten echt in te korten. Iedereen moet tenslotte zeker zijn van een betaalbaar huis!